Co warto wiedzieć o mechanice samochodowej i warsztatach

rężnych jest liczba cetanowa, która świadczy o zdolności do samozapłonu. Ponadto paliwo musi spełniać funkcje smarne w układzie wtrysku paliwa, przez co paliwa alternatywne do silników wysokoprężnych (np. zużyty lub świeży olej ro

Co warto wiedzieć o mechanice samochodowej i warsztatach

Warto wiedzieć

Paliwem spalanym w silniku wysokoprężnym jest zwykle olej napędowy lub (w przypadku wolnobieżnych silników wielkogabarytowych) mazut. Istotną cechą paliw dla silników wysokoprężnych jest liczba cetanowa, która świadczy o zdolności do samozapłonu. Ponadto paliwo musi spełniać funkcje smarne w układzie wtrysku paliwa, przez co paliwa alternatywne do silników wysokoprężnych (np. zużyty lub świeży olej roślinny ? zob. olej rzepakowy) do nowoczesnych systemów wtrysku nie nadają się, ponieważ istnieje możliwość zatarcia i zablokowania sadzami precyzyjnych otworków wtryskiwaczy. Ponadto jego liczba cetanowa jest niska co jest istotną wadą (zwiększa się znacznie zwłoka zapłonu i silnik wchodzi w obszar dymienia). Znacznie lepsze są estry olejów roślinnych (tzw. biodiesel). Zużycie tego paliwa jest wyższe o kilka procent, co wynika z mniejszej wartości opałowej niż oleju napędowego. Warto wspomnieć, że pierwszy silnik wysokoprężny, zbudowany przez Rudolfa Diesla zasilany był olejem arachidowym.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_o_zap%C5%82onie_samoczynnym#Zasada_dzia.C5.82ania


Serwisowanie sprzętu w czasie rajdu samochodowego

Wiele osób uważa, że najciekawszą częścią każdego wyścigu odbywającego się na torze jest serwisowanie sprzętu, który zaczął szwankować w bolidzie. Trzeba, bowiem pamiętać, że wymagania stawiane częściom sportowych bolidów są bardzo wygórowane i jakiekolwiek odstępstwo od przyjętych norm musi być zaraz naprawiane. Podobnie jest z częściami do sportowych samochodów, dlatego samochody często są naprawiane jeszcze w czasie trwania rywalizacji nawet, jeżeli kierowca teoretycznie byłby w stanie z taką usterką dojechać do końca wyścigu, ale istnieje ryzyko, że przeszkodziłaby ona w zajęciu wysokiego miejsca. W takim wypadku dużą wagę przywiązuje się również do tego, aby wymiana części samochodowych przebiegła w jak najszybszym tempie.


Jak działa dmuchawa śrubowa?

Zasada działania

Dwa elementy śrubowe o wzajemnie uzupełniających się asymetrycznych profilach zamykają, a następnie sprężają powietrze znajdujące się pomiędzy nimi. Powietrze jest progresywnie sprężane podczas każdego obrotu. Wtłaczane powietrze wypełnia przestrzeń znajdującą się przed tłokami śrubowymi. Podczas obrotu wirników wlot powietrza zamyka się, więżąc określoną ilość powietrza. Wirniki kontynuują obrót, zmniejszając objętość pomiędzy żłobkami śrub a obudową. Zazębianie się wirników trwa do momentu, kiedy powietrze zostanie wypchnięte do otworu wylotowego.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dmuchawa



© 2019 http://rys.radom.pl/